Aleksijewicz, Swietłana. Wojna nie ma w sobie nic z kobiety [Nagroda im. Ryszarda Kapuścińskiego, Angelus]

Rok: 20102011Gatunek: ReportażKraj nagrody: PolskaTemat: wojna

Sprawdź dostępność w bibliotece!

Szczegóły
Tytuł: Wojna nie ma w sobie nic z kobiety 
Tytuł oryginału: У войны не женское лицо
Autor: Swietłana Aleksijewicz 
Tłumaczenie 1.: Jerzy Czech
Literatura białoruska - Reportaż
Nagroda: Nagroda im. Ryszarda Kapuścińskiego (2010)
Nagroda: Angelus (2011)

Opis:

Wojna nie ma w sobie nic z kobiety była gotowa już w 1983 roku. Dwa lata przeleżała w wydawnictwie. Autorkę oskarżono o „pacyfizm, naturalizm oraz podważanie heroicznego obrazu kobiety radzieckiej”. W okresie pieriestrojki książka prawie jednocześnie ukazywała się w odcinkach w dwóch rosyjskich czasopismach: „Oktiabr” i „Roman-gazieta” i została opublikowana w dwóch wydawnictwach: mińskim Mastackaja Litaratura oraz moskiewskim Sowietskij Pisatiel. Łączny nakład wyniósł prawie dwa miliony egzemplarzy. Na podstawie książki powstał cykl filmów dokumentalnych, wyróżniony m.in. Srebrnym Gołębiem na Festiwalu Filmów Dokumentalnych i Animowanych w Lipsku. Jegor Letow, założyciel i wokalista legendarnego rosyjskiego zespołu punkrockowego Grażdanskaja Oborona, napisał piosenkę zainspirowaną książką Aleksijewicz.

(Źródło opisu: strona wydawcy)

Recenzje:

Swietłana Aleksijewicz uporczywie walczy o pamięć, pisze o wojnie, patrząc oczami kobiet, i nagle okazuje się, że takiej wojny nie znaliśmy — że ’przed nami ukryty jest cały świat’. Przebija się przez mur stereotypów i niechęci, także ze strony samych bohaterek, i spisuje zapomniane historie. Historie, które muszą urodzić się na nowo.

Sylwia Chutnik

Księga Swietłany Aleksijewicz ma szanse nie tylko na rozgłos, ale i na lekturę uważną. Nie jest jedynie zbiorem wyznań i relacji o losach kobiet sowieckich, uczestniczących bezpośrednio w minionej wojnie, choć i to stanowi ewenement bez precedensu. Przez przytoczone w niej zwierzenia przebijają się co rusz świadectwa składające się na nieznany lub ukrywany obraz codzienności sowieckiej; są równie wymowne jak opisy przeżyć, cierpień i wojennych przygód relatorek.

Jerzy Pomianowski

 

 Zobacz inne nagrodzone książki w kategorii:

Nagroda im. Ryszarda Kapuścińskiego

 Liao, Yiwu. Prowadzący umarłych [Nagroda im. Ryszarda Kapuścińskiego] (2011)

Zbiór blisko trzydziestu wywiadów z przedstawicielami najniższych warstw chińskiego społeczeństwa. Wśród rozmówców Liao Yiwu są m. in.: handlarz ludźmi, kierownik szaletu publicznego, mistrz feng shui, trędowaty, chłopski cesarz, lunatyk, śpiewak uliczny. Ich opowieści mówią nam równie wiele o życiu codziennym Chińczyków żyjących na samym dole drabiny społecznej, ile o kulturowym bogactwie, wielosetletniej tradycji i skomplikowanej historii najnowszej tego kraju. Oddając...

 Dasgupta, Rana. Delhi. Stolica ze złota i snu [Nagroda im. Ryszarda Kapuścińskiego] (2016)

Po wprowadzeniu otwartej gospodarki rynkowej w Indiach zapanował chaos niszczenia i tworzenia: slumsy i targowiska były burzone, a na ich miejscu wyrastały centra handlowe i apartamentowce, powstawały oszałamiające fortuny, młodzi ludzie robili zawrotne kariery, a luksus był na wyciągnięcie ręki. Ale transformacja dała też początek ogromnym nierównościom społecznym, a przemoc na ulicach osiągnęła niespotykaną dotąd skalę. Rana Dasgupta pisze o...

 Olszewski, Michał. Najlepsze buty na świecie [Nagroda im. Ryszarda Kapuścińskiego] (2014)

Tom 23 reportaży z Polski Michała Olszewskiego z lat 2003-2014 ma na okładce fotografię chłopca, którego twarz w trzech czwartych jest w cieniu, na prawo majaczy cień jakiegoś domu, na lewo też pas cienia. Życie bohaterów książki ocienia śmierć. Wciska się w ich ciała wraz z pyłami azbestu, smogiem wiszącym nad uzdrowiskami. Zabija na raty społeczność wioski, która ma zniknąć...

Angelus

 Zabużko, Oksana. Muzeum porzuconych sekretów [Angelus] (2013)

Książka o miłości, pamięci i tożsamości. Epopeja, jakiej Ukraina jeszcze nie miała. Silna, niezależna kobieta, niemająca zamiaru jedynie przytakiwać mężczyznom, poddawać się ich woli i rezygnować z prawdziwej miłości. Dwaj równie silni mężczyźni, ale – co ciekawe – empatyczni i gotowi na relacje będące zaprzeczeniem tradycyjnego patriarchatu. Jak potoczą się ich losy? Czy Ukraina ostatniego stulecia skrywa przed nami jeszcze...

 Andruchowycz, Jurij. Dwanaście kręgów [Angelus] (2006)

Nowa powieść Jurija Andruchowycza „Dwanaście kręgów”, wydana po kilku latach prozatorskiego milczenia, jest odmienna od trzech poprzednich. Sam autor nazywa ją najbardziej osobistą spośród swoich książek. Na kanwie imaginacyjnego „alternatywnego życiorysu” ulubionego poety Andruchowycza, Bohdana Ihora Antonycza – „Jima Morissona lat 30.”, snuje autor quasi-kryminalną, pasjonującą opowieść o współczesnej Ukrainie – krainie, gdzie „Wszystko, czego sobie życzymy, o czym myślimy...

 Škvorecký, Josef. Przypadki inżyniera ludzkich dusz [Angelus] (2009)

Opowieść o pięćdziesięciu latach totalitaryzmów w naszej części Europy – napisana bez patosu, z humorem, ironicznym dystansem i autoironią. Tak, jak potrafią Czesi – Hrabal, Kundera, Filip czy właśnie Josef Skvorecky. To najważniejsza powieść tego autora, jego arcydzieło. Zabawne anegdoty i dramatyczne historie, pierwsze młodzieńcze miłości i pierwsze spotkania ze śmiercią, żart i groza „absurdalny teatr świata”. A wszystko to,...

Zobacz inne nagrodzone książki tego autora:

 Aleksijewicz, Swietłana. Czasy secondhand. Koniec czerwonego człowieka [Nagroda im. Ryszarda Kapuścińskiego] (2014)

Nie sposób go z nikim pomylić, choć jest podobny i zarazem niepodobny do reszty ludzkości. Ma własny słownik i doskonale wie, co jest dobre, a co złe. Paszport radziecki przechowuje jako najcenniejszy skarb. Homo sovieticus. Nie umarł wraz z upadkiem imperium, za to musiał stawić czoła nowej rzeczywistości, gdy wbrew przewidywaniom Marksa po socjalizmie nastąpił kapitalizm, ojczyznę zastąpił supermarket, a...