Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/macsag/domains/nagrodyliterackie.pl/public_html/wp-content/plugins/types/vendor/toolset/types/embedded/includes/wpml.php on line 644

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/macsag/domains/nagrodyliterackie.pl/public_html/wp-content/plugins/types/vendor/toolset/types/embedded/includes/wpml.php on line 661
Liao, Yiwu. Prowadzący umarłych [Nagroda im. Ryszarda Kapuścińskiego] - nagrodyliterackie.pl

 Liao, Yiwu. Prowadzący umarłych [Nagroda im. Ryszarda Kapuścińskiego]

Rok: 2011Gatunek: ReportażKraj nagrody: Polska

Sprawdź dostępność w bibliotece!

Szczegóły
Tytuł: Prowadzący umarłych. Opowieści prawdziwie. Chiny z perspektywy nizin społecznych 
Tytuł oryginału: The corpse walker
Autor: Liao Yiwu 
Tłumaczenie 1.: Agnieszka Pokojska
Literatura chińska - Reportaż
Nagroda: Nagroda im. Ryszarda Kapuścińskiego (2011)

Opis:

Zbiór blisko trzydziestu wywiadów z przedstawicielami najniższych warstw chińskiego społeczeństwa. Wśród rozmówców Liao Yiwu są m. in.: handlarz ludźmi, kierownik szaletu publicznego, mistrz feng shui, trędowaty, chłopski cesarz, lunatyk, śpiewak uliczny. Ich opowieści mówią nam równie wiele o życiu codziennym Chińczyków żyjących na samym dole drabiny społecznej, ile o kulturowym bogactwie, wielosetletniej tradycji i skomplikowanej historii najnowszej tego kraju. Oddając głos tym, jak to określił Philip Gourevitch, „zakneblowanym grupom społeczeństwa”, tym nieuznawanym przez Partię renegatom i pariasom, Liao Yiwu kreśli pasjonujący i bardzo prawdziwy obraz Chin.

(Źródło opisu: strona wydawcy)

Recenzje:

Liao Yiwu daje głos Chińczykom, których normalnie nie zaprasza się do wywiadów, bo nie pasują do obrazu chińskiego sukcesu. Są wśród nich tytułowy prowadzący umarłych, jest hiena cmentarna, zawodowy żałobnik i wyznawczyni Falun Gong. To niezwykła galeria postaci. Ich opowieści to skarbnica wiedzy o chińskim doświadczeniu historycznym. Niesamowite, niekiedy zabawne, częściej straszne, a wysłuchane z wyjątkowym darem przez pisarza, którego pasją po wyjściu z więzienia, gdzie siedział cztery lata po 1989 roku, stało się dotarcie do prawdy o własnym kraju.

Maria Kruczkowska

Wywiady prezentowane w „Prowadzącym umarłych” przepełnione są spokojem. Czytając je bardzo wyraźnie można odczuć wpływ osobowości autora — wyciszonego, przypominającego temperamentem buddyjskiego mnicha. Taki powolny rytm rozmowy udziela się czytelnikowi, wpływając na jego sposób myślenia, uniemożliwiając pochopne oceny czy egzaltację podczas lektury. Jest to wyjątkowo cenne, biorąc pod uwagę zagadnienia poruszane przez Liao.

Zofia Bieńkowska, mgzn.pl

 

 Zobacz inne nagrodzone książki w kategorii:

Nagroda im. Ryszarda Kapuścińskiego

 Reszka, Paweł Piotr. Diabeł i tabliczka czekolady [Nagroda im. Ryszarda Kapuścińskiego] (2015)

Bohaterowie reportaży Pawła Piotra Reszki to między innymi: sześciokrotny morderca i pięciokrotna zabójczyni, jeden ksiądz, co z dzieci szatana wyganiał, drugi, który nowicjuszkom miłość bożą na leżąco demonstrował. Dalej: nastolatek, który przez sześć lat żył z widmem z internetu, aż je zadźgał nożem. I pan Krzysztof, który nie rozumie, komu ryk jego lwów może przeszkadzać. A także Tadeusz, który odkrył...

 Olszewski, Michał. Najlepsze buty na świecie [Nagroda im. Ryszarda Kapuścińskiego] (2014)

Tom 23 reportaży z Polski Michała Olszewskiego z lat 2003-2014 ma na okładce fotografię chłopca, którego twarz w trzech czwartych jest w cieniu, na prawo majaczy cień jakiegoś domu, na lewo też pas cienia. Życie bohaterów książki ocienia śmierć. Wciska się w ich ciała wraz z pyłami azbestu, smogiem wiszącym nad uzdrowiskami. Zabija na raty społeczność wioski, która ma zniknąć...

 Aleksijewicz, Swietłana. Wojna nie ma w sobie nic z kobiety [Nagroda im. Ryszarda Kapuścińskiego, Angelus] (2010, 2011)

Wojna nie ma w sobie nic z kobiety była gotowa już w 1983 roku. Dwa lata przeleżała w wydawnictwie. Autorkę oskarżono o „pacyfizm, naturalizm oraz podważanie heroicznego obrazu kobiety radzieckiej”. W okresie pieriestrojki książka prawie jednocześnie ukazywała się w odcinkach w dwóch rosyjskich czasopismach: „Oktiabr” i „Roman-gazieta” i została opublikowana w dwóch wydawnictwach: mińskim Mastackaja Litaratura oraz moskiewskim Sowietskij Pisatiel....

Zobacz inne nagrodzone książki tego autora:

Brak.