Markowska, Elżbieta i Naliwajek-Mazurek, Katarzyna. Okupacyjne losy muzyków. Warszawa 1939-1945 [Nagroda Literacka m. st. Warszawy / edycja warszawska]

Rok: 2015Gatunek: EsejKraj nagrody: PolskaTemat: II wojna światowamuzycyokupacjaWarszawa

Sprawdź dostępność w bibliotece!

Szczegóły
Tytuł: Okupacyjne losy muzyków. Warszawa 1939-1945 
Autor: Elżbieta Markowska, Katarzyna Naliwajek-Mazurek 
Literatura polska - Esej
Nagroda: Nagroda Literacka m. st. Warszawy (2015)

Opis:

Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego przedstawia publikację, która jest próbą naszkicowania zbiorowego portretu warszawskiego środowiska muzycznego w czasie II wojny światowej. Muzycy z pokolenia Lutosławskiego studiowali i wchodzili w dorosłe życie w wolnej Polsce. Wielkim autorytetem dla młodych artystów i kompozytorów w okresie międzywojennym był Karol Szymanowski, który na krótko podjął się kierowania Warszawskim Konserwatorium. Szanse na rozwijanie talentów, kontynuowanie studiów za granicą: w Paryżu, Wiedniu czy Berlinie, dawały perspektywy pomyślnego rozwoju kariery artystycznej. A Warszawa w końcu lat trzydziestych była kwitnącym miastem z bogatym życiem kulturalnym. Zwłaszcza sezony muzyczne obfitowały w wydarzenia na europejskim poziomie.

Wybuch wojny 1 września 1939 roku i restrykcje wprowadzone przez okupanta zmieniły życie mieszkańców stolicy w sposób radykalny. Jak przeżyli pięć lat wojny muzycy w okupowanej Warszawie?

Próbujemy odpowiedzieć na to pytanie, przywołując wspomnienia bohaterów tamtych lat, przytaczając relacje świadków, przedstawiając dokumenty, listy i fotografie. Korzystamy z fragmentów wspomnień muzyków, materiałów zaczerpniętych z okazjonalnych, trudno dostępnych publikacji oraz wypowiedzi utrwalonych w nagraniach radiowych. Ważnym źródłem dokumentów są Biblioteka Narodowa i Uniwersytecka, a także archiwa rodzinne.

Wśród bohaterów książki przeważają muzycy z bliskiego kręgu Witolda Lutosławskiego: koledzy ze studiów w Konserwatorium, muzyczni partnerzy, przyjaciele. Wspólne wojenne losy sprzyjały budowaniu wzajemnego zaufania, środowiskowej solidarności, kształtowaniu postaw zdecydowanego oporu wobec okupanta. Nawiązane w tamtych czasach więzi przyjaźni, a także możliwości tworzenia i uprawiania muzyki były dla wielu duchowym ocaleniem.

(Źródło opisu: strona wydawcy)

 

 Zobacz inne nagrodzone książki w kategorii:

Nagroda Literacka m. st. Warszawy

 Strzałkowska, Małgorzata. Leśne Głupki i coś [Nagroda Literacka m. st. Warszawy / literatura dziecięca] (2012)

Kolejna po „Leśnych Głupkach” autorska książka Małgorzaty Strzałkowskiej, której bohaterami są zacne, pełne wdzięku leśne stworki, obdarzone poczuciem humoru, temperamentem i nieskrępowaną żądzą przygód. Przez okrągły rok wiodą one życie pełne niecodziennych zdarzeń, a dzięki wrodzonej elokwencji potrafią rozbawić i zarazić optymizmem każdego czytelnika bez względu na wiek. Zbiorek tworzą niedługie wierszowane bajki pełne językowych zabaw. W każdej historyjce Leśne...

 Sidor, Dorota, Mizielińscy, Aleksandra i Daniel. Gdzie jest wydra – czyli śledztwo w Wilanowie [Nagroda Literacka m. st. Warszawy / literatura dziecięca] (2013)

W pałacu w Wilanowie szykuje się wielka uczta: król Jan III Sobieski obchodzi imieniny. Ale zamiast się cieszyć, rozpacza! Jego ulubienica – oswojona wydra – zniknęła bez śladu. Pomóż królowi ją odnaleźć! Dołącz do czwórki młodych detektywów i pokieruj śledztwem. Czy zdołasz rozwiązać zagadkę, nim zjadą się imieninowi goście? „Gdzie jest wydra?” to pasjonująca książkowa gra osadzona w czasach króla...

 Karpowicz, Ignacy. Ości [Nagroda Literacka m. st. Warszawy / proza] (2014)

Człowiek bez k-ości, realia współczesn-ości, wiele możliw-ości… Najnowsza powieść Ignacego Karpowicza – laureata Paszportu Polityki – o zagmatwanej naturze relacji międzyludzkich, pełnych gier i sądów. Czasem pół-, a czasem serio. I bardzo dobrze. Bardzo. Kot Bury zdechł. A to dopiero początek zamieszania… Maja oskarża Szymona o romans. Ninel, która dla swojej matki wciąż jest Kubą, wiąże się z Norbertem, poznanym...

Zobacz inne nagrodzone książki tego autora:

Brak.