Tkaczyszyn-Dycki, Eugeniusz. Piosenka o zależnościach i uzależnieniach [Nike, Nagroda Literacka Gdynia / poezja]

Rok: 2009Gatunek: PoezjaKraj nagrody: Polska

Sprawdź dostępność w bibliotece!

Szczegóły
Tytuł: Piosenka o zależnościach i uzależnieniach 
Autor: Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki 
Literatura polska - Poezja
Nagroda: Nike (2009)
Nagroda: Nagroda Literacka Gdynia (2009)

Opis:

Nowy tom poetycki autora tomów "Kamień pełen pokarmu", "Dzieje rodzin polskich", laureata Nagrody Literackiej "Gdynia". Wiele tych samych fraz i wierszy, to dla Dyckiego charakterystyczne, wraca w rozmaitych wariantach i próbach. Powiada się nawet, że poeta pisze nieustannie jeden wiersz, że kolejne tomy poetyckie są w rzeczywistości ciągami dalszymi jednej opowieści: "Powracanie tych samych fraz nie czyni przesłania wierszy wyraźniejszymi ani bardziej oczywistymi. Wręcz przeciwnie: kolejne nawroty słów i zdań zaciemniają i tak już niejasną literę wierszy. Jednak powtarzalność frazy staje się znakiem rozpoznawczym poety, śladem jego obecności" - pisał w "Tygodniku Powszechnym" krytyk i poeta Jacek Gutorow. Dzieje się tak, bo Dycki zmaga się z oporem języka, wątpi w celność tego, co zapisał, jakby szukał nowego, stosowniejszego określenia, jakby nie był pewien, czy to, co chciał powiedzieć, już się udało. Mowa, powiada Dycki, "to glina umęczona tchnieniem". "Z językiem trzeba twardo/ jest jaki jest kawałek/ drewna którym się podpieramy/ i posiłkujemy w drodze" - pisze poeta.

(Źródło opisu: strona organizatora)

Recenzje:

Tkaczyszyn-Dycki z imponującą łatwością wchodzi w formę, „oswaja” formę, bawi się nią. Melodyjne frazy powtarza, kalkuje, trawestuje, przetwarza i prowokacyjnie zniekształca, domagając się od czytelnika globalnej, sumarycznej lektury. Wymóg ten jest zresztą dobitnie podkreślony na planie kompozycyjnym, gdyż poszczególne wiersze, niezależnie od tego, czy mają tytuł, są dodatkowo numerowane, niczym rozdziały albo wersety składające się w większą całość. Jakby autorowi brakowało wiary, że tekst poetycki może obronić się sam. Albo jakby sądził, że powtarzanie tych samych zdań, na pozór wylewających się z logoreiczną gwałtownością, ale przecież wciąż podporządkowanych dyscyplinie formy, spowoduje, że obsceniczne przygody ciała i mroczne przygody duszy będą silniej oddziaływać na emocje czytelnika. Jakoś nie potrafię zgodzić się z przekonaniem Tomasza Pułki ani podzielić jego zachwytu dla faktu, iż: W swoim nowym tomie Dycki nie odchodzi od stworzonej przez siebie konwencji, bo i cały czas pisze jeden, niekończący się wiersz. Skłonna jestem raczej przyznać rację tej grupie krytyków, których drażni obsesyjne powracanie do wielokrotnie użytych połączeń słownych i obrazów, układających się w monotonną mantrę. Powiedziałabym wręcz, że Dycki pisze wciąż to samo.

Ewa Dunaj, Akcent

W tej poezji nie znajdziemy wielu odniesień do współczesności, do świata codziennego. To wiersze nie o tym, co dzieje się ze światem, ale o tym, co dzieje się z człowiekiem i w człowieku, jak on świat widzi. Ważnym tematem są tu śmierć i umieranie, a jednym ze stałych obrazów i czynności czytanie nekrologów albo odszukiwanie starych epitafiów, domyślanie się dawnego życia, które się pod nimi kryje.

Marek Radziwon, Gazeta Wyborcza

 

 Zobacz inne nagrodzone książki w kategorii:

Nike

 Miłosz, Czesław. Piesek przydrożny [Nike] (1998)

Piesek przydrożny - uhonorowana Nagrodą Nike jedna z najbardziej osobistych i intrygujących książek Czesława Miłosza - to najlepszy przykład widocznego w całej twórczości noblisty poszukiwania formy bardziej pojemnej. Na hybrydalny gatunkowo, ale precyzyjnie skomponowany tom składają się „klasyczne” wiersze liryczne, aforyzmy, medytacje, wspomnienia, obrazki, krótkie traktaty teologiczne, zapisy epifanii i iluminacji, wreszcie - wyodrębnione w osobny dział epickie Tematy do...

 Różewicz, Tadeusz. Matka odchodzi [Nike] (2000, 1999)

„Matka odchodzi” to intymne wspomnienia dotyczące relacji syna i matki w obliczu jej ciężkiej choroby i śmierci. Fragmenty poetyckich utworów Różewicza i zapiski samej Stefanii Różewiczowej, rozmowy z braćmi autora – kolaż tekstów pozwala zrozumieć istotę więzi pomiędzy dzieckiem a matką....

 Pilch, Jerzy. Pod mocnym aniołem [Nike] (2001)

Kłamstwa. Oszukiwanie samego siebie i wszystkich wokół. Upodlenie. Deliryczna opowieść o piekle alkoholizmu....

Nagroda Literacka Gdynia

 Czech, Jerzy. Wdrapałem się na piedestał. Nowa poezja rosyjska [Nagroda Literacka Gdynia / przekład] (2014)

Wdrapałem się na piedestał to długo oczekiwana, pierwsza w Polsce antologia poezji rosyjskiego samizdatu. Ta kapitalna pozycja obejmuje ponad pół wieku rozwoju poezji rosyjskiej – od lat pięćdziesiątych do czasów obecnych. Autorski tom przekładów wybitnego tłumacza i rusofila Jerzego Czecha to pasjonujący przegląd twórczości szesnastu poetów, należących do kilku pokoleń. Są to poeci bardzo różni, jednak nierozerwalnie połączeni silnym poczuciem...

 Witkowski, Michał. Lubiewo [Nagroda Literacka Gdynia] (2006)

"Lubiewo" Michała Witkowskiego to "powieść przygodowa-obyczajowo" z życia ciot. Składa się z dwóch części: Księga ulicy i Ciotowski bicz. Opowieści z dawnych i nowych lat (od lat pięćdziesiątych XX wieku do 2004 roku) snute są kolejno w mieszkaniu dwóch podstarzałych ciot - Patrycji i Lukrecji (cz. I) i na gejowskiej plaży nudystów w Lubiewie (cz. II). Dwie główne bohaterki, Paula...

 Sosnowski, Andrzej. Sylwetki i cienie
 [Nagroda Literacka Gdynia / poezja] (2013)

Warszawski poeta, krytyk i tłumacz porywa czytelnika w rejs last minute tropem bohaterów, „ku lądom podbitym, bez umów o dzieło”. Obecne w książce nawiązania do majańskiego „Kodeksu drezdeńskiego” sprawiają, że premiera tomu w grudniu nabiera wyjątkowego charakteru....

Zobacz inne nagrodzone książki tego autora:

 Tkaczyszyn-Dycki, Eugeniusz. Dzieje rodzin polskich [Nagroda Literacka Gdynia] (2006)

Tragizm łączy się tu z groteską, a liryzm z trywialnością, tworząc niespotykaną, poruszającą jakość estetyczną. Muzyczna, wielogłosowa struktura tego złożonego z pięćdziesięciu wierszy tomu krystalizuje się wokół powracającego motywu umierającej matki....